(၁)

လြန္ခဲ့သည့္ ၁၀ ႏွစ္တာကာလက မိတ္ေဆြဦးဇင္းတစ္ပါးက သူတို႔ရြာ၌က်င္းပမည့္ ‘အေမေန႔’ အခမ္းအနားသို႔ လာေရာက္ေဟာေျပာေပးဖုိ႔ မိမိ၏ ညီ၀မ္းကြဲဦးဇင္းကို ဖိတ္ၾကားသည္။ သူက “သူမ်ားရြာကို သြားေဟာမည့္အစား ကိုယ့္ရြာမွာ အေမေန႔ပြဲလုပ္ၿပီး ေဟာေျပာမည္” ဟု ေတြးသည္။ ထိုအေတြးကို အျခားတစ္ပါးကို ေျပာသည္။ သူတို႔ႏွစ္ပါးေပါင္းၿပီး မိမိကိုလာတုိင္ပင္သည္။ မိမိကိုလာ ေျပာသည့္အခ်ိန္က ျပာသိုလဆန္းပိုင္းထဲ ေရာက္ေနၿပီ။ အေမေန႔ပြဲက ျပာသုိလျပည့္ေန႔ ဆုိေတာ့ ရက္က ဘာမွ်မက်န္ေတာ့။ ရက္က သိပ္ကိုကပ္လြန္းေနၿပီမို႔ ေနာက္ႏွစ္မွလုပ္ၾကဖို႔ နားခ်ေသာ္လည္းမရ။ “ေနာက္ႏွစ္ဆုိတာ ေသမွမေသခ်ာတာ” ဟု သူက အဘိဓမၼာဆန္ဆန္ ဆိုလာသည္။

“ကဲ ဒါဆုိလည္းလုပ္ၾကတာေပါ့” ဆိုၿပီး အခ်ိန္တိုတိုေလးအတြင္းမွာပဲ ထုိပြဲသဘင္ကို ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကသည္။ ထုိစဥ္က ဗီႏုိင္းေတြဘာေတြလည္း သိပ္ေခတ္မစားေသးခ်ိန္မို႔ အခမ္းအနားေနာက္ခံအျဖစ္ အျပာေရာင္ ဇင္စႀကီးကို ကမန္းကတန္း ခ်ဳပ္ခုိင္းၿပီး ဂ်ပ္စကၠဴအျဖဴေတြ၀ယ္၊ ‘ျပာသိုလျပည့္ အေမေန႔’ ဆုိသည့္ စာလံုးဒီဇုိင္းႀကီးႀကီးႏွင့္ အေမရင္ခြင္ထဲ ေခြေခြေလးႏို႔စုိ႔ေနသည့္ သားငယ္ပံုေကာက္ေၾကာင္းကို အျမန္ဆြဲၿပီး ထိုပြဲကို တက္သုတ္႐ိုက္ စီစဥ္ခဲ့ၾကသည္။

(၂)

ရသမွ်အခ်ိန္ကေလးအတြင္း သံုးေခါက္ခ်ဳိး လက္ကမ္းေၾကာ္ျငာေလးလုပ္ၿပီး ရြာလူထုသို႔ ႀကိဳတင္ေ၀ငွထားသည္။ အေမကိုဂုဏ္ျပဳသည့္ ကဗ်ာတိုသံုး ေလးပုဒ္ပါ၀င္သည္။ ‘ေရခါး အမကေက်ာင္း၀င္းအတြင္း၌ ည ၇ နာရီ အခ်ိန္တြင္ အေမေန႔အခမ္းအနားကို စတင္က်င္းပပါမည္’ ဆုိသည့္စာတန္းကို ေအာက္ေျခ၌ေရးသည္။ ေက်းရြာလူငယ္ အမ်ားစုကလည္း ထုိပြဲကို စိတ္၀င္တစားရွိၾကသည္မို႔ အတန္အသင့္ ေက်နပ္ခဲ့ရသည္။

ထုိပြဲက မိခင္မ်ား၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ေဖာ္ထုတ္သည့္ပြဲျဖစ္သည္။ တကယ္ေတာ့ မိမိတို႔ကိုေမြးခဲ့သည့္ ဇာတိရြာသည္လည္း မိမိတို႔အားလံုး၏ ေက်းဇူးရွင္ပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ရကား ထုိပြဲေတာ္ျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ ရြာလူထုကို ေငြေၾကးမေကာက္ခံ။ ဇာတိရြာသား ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ စုေပါင္းအလွဴေငြျဖင့္ ျဖစ္ေအာင္လုပ္မည္ဆုိသည့္စိတ္ျဖင့္ ေငြစုလုိက္ေတာ့ ငါးေသာင္းေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ရသည္။ ထုိေငြျဖင့္ စာေရးကိရိယာ အတုိအထြာ၀ယ္သည္။ အသံခ်ဲ႕စက္ငွားသည္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းက မီးစက္ႀကီးရွိေနသျဖင့္ မီးအတြက္ သိပ္ပူစရာမလုိ။ ဒီဇယ္ဆီဖိုးကို ရြာေက်ာင္းဘုန္းႀကီးက ကုသိုလ္ျပဳသည္။ ဒီေလာက္ဆို အိုေကၿပီ။ ေက်းရြာသူ ေက်းရြာသားမ်ားဘက္က တစ္ျပားတစ္ခ်ပ္မွ အကုန္အက်မရွိေစရ။ ‘ဒီပြဲက ရြာသားကိုယ္ေတာ္မ်ား၏ ေက်းဇူးတု႔ံဆပ္ပြဲ’ ဟု ေၾကညာထားသည္။ သို႔ေသာ္ အခမ္းအနားသို႔ တက္ေရာက္လာမည့္ ပရိသတ္ကို အေကြၽးအေမြးေလးျဖင့္ ဧည့္ခံခ်င္ပါသည္ဆုိသည့္ သီးျခားကုသိုလ္ရွင္အခ်ဳိ႕၏ ဆႏၵကိုေတာ႔ ခြင့္ျပဳေပးလုိက္သည္။

(၃)

ရြာမွာေတာ့ ‘အေမေန႔’ ဆုိသည့္ ေ၀ါဟာရက အသစ္အဆန္းတစ္ခု ျဖစ္ေနသည္။ အဲဒီေန႔က်ရင္ တပည့္ေတာ္တို႔က ဘာလုပ္ရမွာလဲဟု ဒကာမႀကီးအခ်ဳိ႕ကေမးသည္။ “ခင္ဗ်ားတို႔က ဘာမွလုပ္စရာမလုိဘူး။ က်ဳပ္တို႔ေျပာတာ ထုိင္နားေထာင္ရင္ရၿပီ” ဆိုမွ သူတို႔လည္း အတန္အသင့္ စိတ္ေအးသြားၾကပံုရသည္။ အိပ္ရာထဲမွာေခြေနရသည့္ အေမကလည္း “ဦးဇင္း စာသင္ေက်ာင္းထဲမွာ အလုပ္မ်ားေနတယ္ဆို၊ ဘာပြဲတုံး” ဟု ေမးသည္။ မိမိက အေမေန႔၏ သေဘာသဘာ၀ကို အနည္းငယ္ ေျပာျပလုိက္ေတာ့ “အေမျဖင့္ၾကားဖူးေပါင္” ဟု ဆုိသည္။ တကယ္ေတာ့ အေမမွမဟုတ္၊ ရြာမွာေတာ့ လူအေတာ္မ်ားမ်ား မၾကားဖူးေသးသည့္ အမည္နာမတစ္ခု ျဖစ္သည္။ စတင္ က်င္းပသည့္ႏွစ္က ‘အေမေန႔’ ကိုပင္ မွန္ေအာင္မေခၚတတ္ၾကေသး။ ‘အေမ့ေန႔’ ေခၚသူကေခၚ၊ ‘အေမမ်ားေန႔’ ေခၚသူေခၚႏွင့္ ပြဲ၏အမည္ကုိက အသားမက်ႏုိင္ေသး။

ေဆာင္းေဘာက္ႀကီးႏွစ္လံုးမွ ထြက္ေပၚလာသည့္ မိခင္ေမတၱာဖြဲ႕ သီခ်င္းသံတို႔ကို ၾကားေနရသည္ကိုက ယခင္အခါမ်ားက ၾကားရသည္ႏွင့္မတူ၊ ရင္တုန္ပန္းတုန္ ျဖစ္ရသည္။ အဦးအစဆံုးက်င္းပသည့္ သဘင္ပြဲဆုိေတာ့ တစ္စံုတစ္ရာ လြဲေခ်ာ္ေလမလားဆိုသည့္ စုိးရိမ္စိတ္ကလည္းရွိသည္။ အဆင္မွေျပပါ့မလား။ ရြာလူထုက စိတ္မွ၀င္စားၾကပါ့မလား အေတြးျဖင့္ ဗ်ာမ်ားရသည္။ သို႔ေသာ္ ညဦးပိုင္းေရာက္ေတာ့ ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္ရြာမ်ားမွပင္ ေထာ္လာဂ်ီေတြ၊ ဆုိင္ကယ္ေတြျဖင့္ လာေရာက္နားေထာင္ၾကသည္မို႔ အတန္အသင့္ ေအာင္ျမင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုရပါမည္။

(၄)

သားသမီးတုိင္းက မိဘေက်းဇူးကိုသိၿပီး လက္ေတြ႕ေပးဆပ္သူမ်ား ျဖစ္ေစရန္၊ မိဘေက်းဇူးကို အထူးသိျမင္ႏုိင္စြမ္းသည့္ သားသမီးတို႔ ျပန္႔ပြားမ်ားျပားေစရန္ဆုိသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ အေမေန႔ကို က်င္းပခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ ၅၀ ေက်ာ္ကာလက စာေရးဆရာႀကီး ဦးသုခက ‘ထိုတစ္ေန႔’ ဆုိသည့္ ေခါင္းစီးျဖင့္ အေမေန႔ျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ လႈံ႔ေဆာ္ခဲ့ဖူး၏ဟု သိရသည္။ ႏိုင္ငံတကာ၌ ႏွစ္စဥ္ ေမလ၏ဒုတိယပတ္ တနဂၤေႏြေန႔ကို အေမေန႔ (Mother Day) အျဖစ္သတ္မွတ္ၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာ့ ျပာသုိလျပည့္ေန႔ကို အေမေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္က်င္းပခဲ့သည္။

မိခင္တို႔၏ ေမတၱာတရားက ေအးျမသန္႔စင္သည္။ သို႔ရကား ေဆာင္းလရာသီ၏ အေအးဆံုးလျဖစ္သည့္ ျပာသိုလ၏ လျပည့္ေန႔ကို ‘အေမေန႔’ အျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီးဦးသုခ၏ ႀကိဳးပမ္းမႈျဖင့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕၌ အေမေန႔အခမ္းအနားကို ၁၉၉၅ ခုႏွစ္၌ စတင္က်င္းပႏုိင္ခဲ့သည္။ အေမေန႔၌ အေမ့ေျခရာကိုပံုတူယူ၍ အမွတ္တရ သိမ္းဆည္းထားသူတို႔လည္းရွိသည္။ အေမကို ဂုဏ္ျပဳသီဖြဲ႕သည့္ ကဗ်ာ၊ ၀တၳဳတိုၿပိဳင္ပြဲမ်ားကိုလည္း ပူးတြဲျပဳလုပ္ေလ့ရွိသည္။ ထိုေန႔ေရာက္လွ်င္ ၿမိဳ႕ရြာအသီးသီး၌ အေမေန႔ပြဲသဘင္ကို သူ႔နည္းသူ႔ဟန္ျဖင့္ ဆင္ယင္က်င္းပၾကသည့္ အစဥ္အလာရွိသည္။

(၅)

ပါဠိဘာသာျဖင့္ အေမကို ‘မာတာ’ ဟုေခၚၿပီး အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင္႔ အေမကို Mother ေခၚသည္။ ‘မာတာ’ ႏွင္႔ ‘မားသား’ က အသံထြက္ျခင္း အလြန္နီးစပ္သည္။ ေျမာက္အေမရိက ႏုိင္ငံအမ်ားစုက အေမကို Mom Mommy ဟုလည္းေကာင္း၊ ၾသစႀတီးလ်၊ နယ္သာလန္၊ နယူးဇီလန္ စသည့္ႏုိင္ငံအခ်ဳိ႕က Mum Mummy  ဟုလည္းေကာင္း ေခၚၾကသည္။ အိမ္နီးခ်င္း အိႏၵိယႏုိင္ငံႏွင္႔ ျမန္မာတုိင္းရင္းသား အခ်ဳိ႕က Maa Amaa Maataa ေခၚၾကသည္။ ပုိလန္၊ ျပင္သစ္၊ စလုိဗက္ကီးယား၊ တ႐ုတ္ စသည္တို႔၌ Mama ေခၚၾက၍ ကိုရီးယားက Umma ဟု ေခၚသည္။ အထူးသျဖင့္ စပိန္ကိုလိုနီျဖစ္ခဲ့ဖူးသည့္ ႏုိင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ား၌ Mama ဟု အသံထြက္ၾက၏ဟု ဆိုသည္။

‘အေမ’ ကို ေခၚဆိုၾကရာ၌ အဂၤလိပ္ အကၡရာ M သည္ ႏိုင္ငံတကာ၌ တြင္က်ယ္သည့္ အေခၚျဖစ္၏ဟု နားလည္ရပါသည္။ ျမန္မာဘာသာျဖင့္ေသာ္ကား အေမကိုယ္စားျပဳ အကၡရာက ‘မ’ ျဖစ္သည္။ ‘အေမ’ ‘ေမေမ’     ‘မိခင္’ ‘မယ္ေတာ္’ စသည္ျဖင့္ အေမကို ကိုယ္စားျပဳသည့္ ျမန္မာအသံထြက္တုိင္း၌ ‘မ’ က မပါမၿပီး အကၡရာျဖစ္သည္ကုိ သတိထားမိသည္။ ပါဠိဘာသာ၌ ‘မာတာ’ ကိုသာ အသိမ်ားၾကေသာ္လည္း ‘အမၼ’ ကလည္း အေမအနက္ေဟာ ျဖစ္သည္။ အညာေဒသအခ်ဳိ႕၌ အေမကို ‘အမ’ ဟု ေခၚၾကသည္လည္းရွိသည္။ (အစ္မ-မဟုတ္တန္ရာ)။ ပါဠိ ‘အမၼ’ သည္လည္း Amma Umma တို႔ႏွင္႔ ဘာသာေဗဒခ်င္း နီးစပ္မႈရွိသည္သာ။

(၆)

တစ္ခါက၊ ျပည့္ရွင္မင္းႀကီးတစ္ပါးသည္ ‘ပန္းတကာ့ပန္းတို႔တြင္ အလွဆံုး, အေမႊးဆံုး ႏွင့္ ထာ၀ရလန္းဆန္းသည့္ ပန္းကို ခုနစ္ရက္အတြင္း ရွာေဖြဆက္သရမည္’ ဟု မွဴးေတာ္မတ္ေတာ္တို႔အား ညႊန္ၾကားလုိက္သည္။ ထုိအခါ မွဴးမတ္အမ်ားစုက ေတာေတာင္ေဒသ အသီးသီးသို႔သြားေရာက္ၿပီး အလွဆံုး၊ အေမႊးဆံုးႏွင့္ တာရွည္လန္းဆန္းမည္ထင္ရသည့္ ပန္းတို႔ကို ရွာေဖြဆက္သၾကသည္။ နန္းရင္ျပင္၌ ဆင္ယင္က်င္းပသည့္ ထိုပန္းအလွၿပိဳင္ပြဲႀကီးသို႔ မွဴးမတ္အသီးသီးက ပန္းမ်ဳိးစံုကို ေဆာင္ယူလာၾကေသာ္လည္း အမတ္တစ္ဦးသည္ကား သူ႔မိခင္အုိႀကီး၏ လက္ကိုဆြဲၿပီး ပန္းအလွပြဲသို႔ တက္ေရာက္လာခဲ႔သည္။

ပန္းအလွၿပိဳင္ပြဲ၌ ဘာပန္းကိုမွ် ယူေဆာင္မလာသည့္ ထိုအမတ္ကိုမင္းႀကီးက ေမးျမန္းစူးစမ္းေတာ္မူလတ္ေသာ္ကား အမတ္ႀကီးက ဤသို႔ျပန္လည္ေလွ်ာက္ထားခဲ့သည္။

“အရွင္မင္းႀကီး၊ အေမဟူသည္ ေမတၱာအနႏၲျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ထားသည့္ သက္ရွိပန္းတစ္ပြင့္ျဖစ္ပါ၏။ ေလာကအလယ္ ပြင့္ပြင့္သမွ် အဘယ္သုိ႔ေသာ ပန္းမ်ဳိးကမွ ‘အေမ’ ဆိုသည့္ ‘ပန္း’ ကို တုႏႈိင္း၍ မမီပါ။ ႏွင္းဆီ,  ေဒါန, ေသာ္က, သဇင္ ယဥ္ပါေပ့ဆိုသည့္ ပန္းမ်ဳိးစံုစြာ၏ ေမႊးရနံ႔သည္ အေမဆုိသည့္ ေမတၱာပန္းရနံ႔ေလာက္ သင္းပ်ံ႕ႀကိဳင္လႈိင္ျခင္း မရွိႏုိင္ပါ။ သက္တမ္းအရွည္ဆံုး ဆုိသည့္ ပန္းတစ္ပြင့္၏ လန္းဆန္းရာကာလသည္ တာရွည္ခံပါသည္ဆုိေစဦး တစ္လထက္ ပိုၿပီးၾကာႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ အေမဆိုသည့္ ေမတၱာပန္းသည္ကား ႏွစ္လရာသီ အလီလီေျပာင္းေသာ္လည္း ထာ၀ရလန္းဆန္းေနမည့္ မညိႇဳးပန္းအစစ္ျဖစ္ပါသည္ အရွင္မင္းႀကီးဟု ေလွ်ာက္တင္ေလရာ မင္းႀကီးကလည္း ေက်နပ္အားရျဖစ္ေတာ္မူ၏” ဆိုသည့္ ပံုျပင္တစ္ပုဒ္ရွိခဲ့သည္။

(၇)

အေမ့ရြာ၌ျပဳလုပ္သည့္ အေမေန႔ပြဲ ေလးႏွစ္ျပည့္သည့္ႏွစ္က မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံ စာေရးဆရာမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ဆရာညိဳထြန္းလူ၊ ဆရာေဇာ္ခုိင္ဦးႏွင့္၊ ဆရာမေခ်ာအိမာန္တို႔ ကိုဖိတ္ၾကား၍ စာေပေဟာေျပာပြဲ က်င္းပႏုိင္ခဲ့သည္။

ယခု (၁၀) ႏွစ္ျပည့္ကာလ၌လည္း မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံ စာေရးဆရာမ်ားပင္ ျဖစ္ၾကသည့္ ဆရာညီပုေလးႏွင့္ ဆရာမ ခင္ခင္ထူးတို႔ကို ဖိတ္ၾကား၍ စာေပေဟာေျပာပြဲ က်င္းပၾကဦးမည္ ျဖစ္သည္။

ဤပံုဤနည္း ဂုဏ္ျပဳစကားဆိုကာမွ်ျဖင့္ အေမ့ႏုိ႔ဖိုးက ေက်ႏုိင္စရာ အေၾကာင္းမရွိပါေသာ္လည္း ျပာသုိလျပည့္ေန႔ေရာက္ေလတုိင္း အေမေန႔ပြဲသဘင္က်င္းပ၍ အေမ႔ကို သတိတရ တမ္းတေနၾကပါလိမ့္ဦးမည္။ အေမ မရွိေတာ့ေသာ္လည္း အေမ့ရြာ၏ အေမေန႔ကေတာ့ ႏွစ္စဥ္မပ်က္ ဆက္လက္ရွင္သန္ေနမည္ ျဖစ္သည္။