ရတနာပုံေမာင္စုသည္ စစ္ႀကိဳေခတ္ကပင္ ပန္းခ်ီဦးထြန္းလွ၊ ဆရာေဆာင္တို႔ႏွင့္အတူ ထင္ရွားခဲ့ေသာ ပန္းခ်ီဆရာႀကီးျဖစ္သည္။ ဆရာစု၏ ေရေဆးလက္ရာသည္ သူ႔ေခတ္သူ႔အခါတြင္ တီထြင္ဆန္းသစ္မႈရွိသည့္ လက္ရာျဖစ္ၿပီး ေတာင္တန္းေဒသေန တုိင္းရင္းသား ပန္းခ်ီကားမ်ားကုိ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားက အလြန္ပင္ ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ၾကသည္။ ဆရာစု၏လက္ရာမွာ စုတ္ခ်က္ေပၚလြင္ေအာင္ မေဖာ္ဘဲ အႏုစိတ္ ေရးျခယ္ေလ့ရွိသည္။ ဆရာစုသည္ ပန္းခ်ီပညာရွင္ ျဖစ္သည္သာမက ထင္ရွားေသာ ဓာတ္ျပားအဆုိေတာ္၊ ေတးေရးပညာရွင္ တစ္ဦးလည္း ျဖစ္ေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာေခတ္ေဟာင္း ေတးပညာရွင္ႀကီးမ်ား စာရင္းတြင္ ဆရာစုကုိ မွတ္တမ္းတင္ထားရေလသည္။ ယခုခ်ိန္တုိင္ ဆရာစု၏ ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားကုိ သာမက ဆရာစု သီဆုိခဲ့ေသာ ဓာတ္ျပားမ်ားကုိပါ စုေဆာင္းသိမ္းဆည္းထားသူမ်ား ရွိၾကသည္။

ဆရာစုကုိ ၁၉၀၁ ခုႏွစ္က မႏၱေလးၿမိဳ႕၊ ၂၆ ဘီလမ္း၊ ခ်မ္းေအးသာစံ အလယ္ရပ္၌ ေမြးဖြားခဲ့သည္။ မိဘမ်ားမွာ ဦးသာဒြန္း၊ ေဒၚၾကည္တုိ႔ျဖစ္ၿပီး ေမြးခ်င္းေလးဦးအနက္ အငယ္ဆုံးသား ျဖစ္သည္။ မႏၲေလးသားျဖစ္၍ ရတနာပုံေမာင္စုဟူေသာ အမည္ကုိယူခဲ့သည္။ ငယ္စဥ္က မႏၲေလးၿမိဳ႕၊ ၀က္စလီ (အဂၤလိပ္-ျမန္မာ) ေက်ာင္းတြင္ အထက္တန္း ပညာရပ္မ်ားကုိ သင္ယူခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ မႏၲေလးၿမိဳ႕အစုိးရ ေၾကးနန္း႐ုံးႀကီးတြင္ ေၾကးနန္းစာေရးအျဖစ္ အလုပ္၀င္ခဲ့သည္။ ဆရာစုမွာ ငယ္စဥ္ကပင္ အႏုပညာ ၀ါသနာပါသူျဖစ္သည္။ အေပါင္းအသင္းမ်ားႏွင့္ သီခ်င္းဆုိျခင္း၊ ဂီတာတီးျခင္း၊ စႏၵရားတီးျခင္း၊ ရံဖန္ရံခါ ပန္းခ်ီေရးဆြဲျခင္းမ်ားကုိ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ အရြယ္ေရာက္ေသာအခါ မိခင္ေဒၚၾကည္၏ ညီမျဖစ္သူ ဘဂၤလားေဆးျပင္းလိပ္ ကုန္သည္ ေဒၚရီ၏ သမီးမၿငိမ္းႏွင့္ လက္ထပ္ခဲ့ၿပီး သားျဖစ္သူ ေမာင္ေမာင္ကုိ ေမြးဖြားခဲ့သည္။ ပန္းခ်ီႏွင့္ဂီတကုိ ၀ါသနာထုံသျဖင့္ ယင္းအႏုပညာမ်ားႏွင့္သာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနတတ္သျဖင့္ အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္မေျပျဖစ္ခဲ့သည္ဟု ဆုိသည္။ ၁၉၂၀ ခန္႔တြင္ ဆရာစုသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕သြားခဲ့ၿပီး မိမိ၀ါသနာပါရာ ပန္းခ်ီဂီတပညာျဖင့္ပင္ အသက္ေမြးေက်ာင္း ျပဳခဲ့ေလသည္။ ထုိကာလမ်ားတြင္ ဦးေစာေမာင္ (အလကၤာေက်ာ္စြာ)၊ ဦးခ်စ္ျမဲတုိ႔ႏွင့္အတူ  ဒဂုန္မဂၢဇင္းတြင္ သ႐ုပ္ေဖာ္ပုံမ်ား ေရးဆြဲခဲ့သည္။ ၁၉၂၆ ခုႏွစ္တြင္ ဒဂုန္မဂၢဇင္းမွ က်င္းပေသာ ပန္းခ်ီၿပိဳင္ပြဲသုိ႔ ဦးဘလုံ၊ ဦးေစာေမာင္ (အလကၤာေက်ာ္စြာ)၊ ဦးအုန္းလြင္၊ ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ၊ ဦးဥာဏ္ထြန္းတုိ႔ ႏွင့္အတူ ပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့သည္။

ဆရာစုသည္ ရန္ကုန္သုိ႔ ေျပာင္းလာၿပီးေနာက္ ေဒၚျမင့္ျမင့္ႏွင့္ အေၾကာင္းပါခဲ့ၿပီး ေဒၚရင္ရင္စု၊ ေဒၚျဖဴျဖဴစု၊ ဦးေသာင္းစု (ေသာင္းစု၊ သုေတသန) တုိ႔ကုိ ေမြးဖြားခဲ့သည္။ ပန္းခ်ီပညာႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ ျမင္ဆရာမ်ားႏွင့္ မိမိဘာသာ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈေၾကာင့္ တတ္ေျမာက္လာသည္ဟု အဆုိရွိသည္။ ထုိစဥ္က ဆရာစုသည္ ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးထြန္းလွကဲ့သုိ႔ပင္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ခက္ခဲေသာ ေတာင္ေပၚေဒသမ်ားသုိ႔ သြားေရာက္၍ တုိင္းရင္းသားပုံတူမ်ားႏွင့္ တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ ဓေလ့႐ုိးရာမ်ားကုိ ပန္းခ်ီပညာျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား၏ အထက္ပုိင္းပုံကုိ ေရေဆးအပါး ေရးနည္းျဖင့္ ေရးဆြဲေလ့ရွိရာ ေနာက္ခံအပုိင္းကုိ ေဆးေရာင္သြင္းေလ့မရွိဘဲ စကၠဴအျဖဴသားအတုိင္း ခ်န္လွပ္ထားတတ္သည္။ ဆရာစု၏လက္ရာ Tribes of Burma ပန္းခ်ီကားမ်ားကုိ နာမည္ေက်ာ္ စထရင္းဟုိတယ္က အမ်ားဆုံး၀ယ္ယူ အားေပးခဲ့ၿပီး ဟုိတယ္တြင္ ခ်ိတ္ဆြဲျပသထားခဲ့သည္။ ဆရာႀကီး ဦးထြန္းလွႏွင့္အၿပိဳင္ပင္ ျဖစ္သည္။ ဆရာစုသည္ သူေရးဆြဲေသာ တုိင္းရင္းသားပုံမ်ား၌ လက္မွတ္ေရးထုိးသည့္အခါ အဂၤလိပ္လက္ေရး စာလုံးလွလွပပျဖင့္ ရတနာပုံေမာင္စုဟု ထုိးေလ့ရွိသည္။ ဆရာစု၏ ပန္းခ်ီေရးဟန္ကုိ ဦးလာဘန္း၊ ဦးသိန္းေမာင္၊ ဦးတင္တုိ႔က အတုယူခဲ့ၾကသည္။ စစ္ႀကိဳႏွင့္ စစ္အၿပီးေခတ္မ်ားတြင္ ကုမၸဏီအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ အသင္းအဖြဲ႔မ်ားက ျပကၡဒိန္ထုတ္လုပ္ရာ ဆရာစုက ေရးဆြဲေပးခဲ့ရသည္။

ဆရာစုသည္ ဂီတဘက္တြင္လည္း ၀ါသနာထုံသူျဖစ္ၿပီး စႏၵရားႏွင့္ ဂီတာတီး ကြၽမ္းက်င္သူျဖစ္သည္။ ေတးဂီတနယ္တြင္ မင္းသားႀကီးခင္ေမာင္ရင္ (ဗုိလ္ေအာင္ဒင္-မင္းသား) ႏွင့္ဆုံမိၾကကာအတူ လႈပ္ရွားခဲ့သည္။ မိမိ၀ါသနာပါေသာ ပန္းခ်ီႏွင့္ဂီတကုိ မွ်တစြာ ေလ့လာလုိက္စား သီဆုိတီးမႈတ္ ေရးဆြဲဖန္တီးခဲ့သည္။ ညအခ်ိန္မ်ားတြင္ ဂီတာကုိလြယ္၍ အေပါင္းအသင္း၊ မိတ္ေဆြမ်ား၏အိမ္တြင္ ကုိယ္တုိင္တီးဆုိရင္း ေပ်ာ္ပုိက္ေနခဲ့သည္။ စစ္မျဖစ္မီကပင္ ရတနာပုံေမာင္စုဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ဓာတ္ျပားသီခ်င္းမ်ား သီဆုိ၍ ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည္။ ဓာတ္ျပားသြင္း သီဆုိထားေသာ ဆရာစု၏ သီခ်င္းမ်ားမွာ ကုိယ္တုိင္ေရး၊ ကုိယ္တုိင္တီး၊ ကုိယ္တုိင္ဆုိေသာ သီခ်င္းမ်ားျဖစ္သည္။ တစ္ရြာသားသီခ်င္းမွာ လူႀကိဳက္မ်ားၿပီး ေရဒီယုိမွ အျမဲထုတ္လႊင့္ေပးခဲ့သည္။ ကုိလံဘီယာ ဓာတ္ျပားကုမၸဏီတြင္ ဓာတ္ျပား ၁၃ ခ်ပ္မွ် သြင္းခဲ့သည္။ အသံသြင္းခဲ့ေသာ ဓာတ္ျပားမ်ားမွာ (၁) ဇာတိခ်က္ေၾကြ၊ (၂) တစ္ရြာသား (၁၉၃၅)၊ (၃) ခါေႏြဦး (၁၉၃၈)၊ (၄) ဂြက္ႏုိက္ဒါလင္ (၁၉၃၈)၊ (၅) ႏွစ္သြယ္စၾကာ (၁၉၃၆)၊ (၆) လူပ်ဳိစင္ (၁၉၃၇)၊ (၇) ျမတ္ႏုိးသူ၊ (၈) ေလာကဤဘုံ (၁၉၃၈)၊ (၉) ေမာင္တုိ႔ရြာ (၁၉၄၁)၊ (၁၀) ညိဳညိဳေလး စသည္တုိ႔ျဖစ္သည္။ ဇာတိခ်က္ေၾကြ၊ ညိဳညိဳေလး၊ ျမတ္ႏုိးသူတုိ႔မွာ မႏၲေလးအလြမ္းေျပဟု လူသိမ်ား ေက်ာ္ၾကားခဲ့သည္။ ဆရာစုမွာ မိမိဇာတိေျမကုိ မေမ့ႏုိင္သျဖင့္ ဓာတ္ျပားသြင္းျခင္း၊ ပန္းခ်ီဆြဲျခင္းမွစ၍ ေမာင္စုအမည္ေရွ႕တြင္ ‘ရတနာပုံ’ တပ္၍ေခၚတြင္ေစခဲ့သည္။

စစ္ႀကီးၿပီးေနာက္ ဆရာစုသည္ ပန္းခ်ီကားမ်ားကုိ ပုိမုိေရးဆြဲလာခဲ့ၿပီး အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားသုိ႔လည္း ပုိမုိပ်ံ႕ႏွံ႔ခဲ့သည္။ အသက္အရြယ္ ေထာက္လာခ်ိန္တြင္ အသံမ်ားမေကာင္းေတာ့သျဖင့္ ပန္းခ်ီေရးဆြဲျခင္းကုိ ပုိမုိအာ႐ုံစုိက္ခဲ့ေလသည္။ ဆရာစုသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ၁၅၇ လမ္းတြင္ အေျခခ်ေနထုိင္ခဲ့ၿပီး ပန္းခ်ီကားမ်ား ေရးဆြဲဖန္တီးခဲ့သည္။ အသက္ ၆၄ ႏွစ္အရြယ္ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာလ ၁၇ ရက္တြင္ မဂၤလာဒုံ စစ္ေဆး႐ုံႀကီးတြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ဆရာစုကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ စိန္ရတုပြဲ၊ စိန္ရတုသဘင္ ခန္းမေဆာင္ျပခန္းတြင္ ဆရာစု၏ တုိင္းရင္းသား ပန္းခ်ီကားမ်ားကုိ ခင္းက်င္းျပသခဲ့သည္။  ဆရာစု ကြယ္လြန္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ဆရာစု၏ ကုိယ္ေရးမွတ္တမ္းမ်ားမွာ အနည္းငယ္ပင္ က်န္ခဲ့သည္။ ဆရာႀကီးညိဳ၀င္းရွင္က ‘ဆရာႀကီးဦးစု၏ ဘ၀ႏွင့္မ်ဳိး႐ုိးဇာတိ၊ ေမြးဖြားရာေဒသ စသည့္အခ်က္အလက္မ်ားကုိ အတန္အသင့္ ျပည့္စုံေအာင္ ေဖာ္ျပလုိေသာ္လည္း ေဖာ္ျပႏုိင္ျခင္းမရွိပါ’ ဟူ၍ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္တြင္ ထုတ္ေ၀ေသာ သူ၏ျမန္မာပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ဗိသုကာပညာရွင္မ်ား စာအုပ္တြင္ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။

သုိ႔ေသာ္ ၁၉၉၉ ႏွစ္တြင္ ေခတ္ေဟာင္းေတးေရး ပညာရွင္ႀကီးမ်ား၏ ေတးသီခ်င္းမ်ားႏွင့္ အတၳဳပၸတိၱ မွတ္တမ္းစိစစ္ေရးအဖြဲ႕၏ ႀကိဳးပမ္းမႈႏွင့္ ဆရာစု၏သားျဖစ္သူ ဦးေသာင္းစု (သုေတသန)၊ တူျဖစ္သူ ဦးသိန္းေရႊတုိ႔၏ ပူးေပါင္းကူညီ ေဆာင္ရြက္မႈတုိ႔ေၾကာင့္ ဆရာစု၏ အတၳဳပၸတိၱမွတ္တမ္းတုိ ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။ Burmese Printings စာအုပ္ကုိျပဳစုသည့္ Andrew Ranard သည္ဆရာႀကီး ညိဳ၀င္းရွင္၏ မွတ္တမ္းအား ေလ့လာၿပီးေနာက္ ရတနာပုံေမာင္စုႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကုိ ဆက္လက္စုေဆာင္းခဲ့သည္။ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္တြင္ ဆရာႀကီးဦးမင္းႏုိင္အား ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းခဲ့သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ေနာက္ပုိင္းတြင္ Andrew Ranard သည္ရတနာပုံ ေမာင္စု၏ ေျမးျဖစ္သူ စတီဖင္သိန္းေဇာ္ထြန္းႏွင့္ ဆုံေတြ႔ခဲ့ၿပီး ရတနာပုံေမာင္စုႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကုိ ထပ္မံရရွိခဲ့ေၾကာင္းကုိ သူ၏ Burmese Printings စာအုပ္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ ဆရာႀကီး ရတနာပုံေမာင္စု၏ အေၾကာင္းကုိ မ်ားစြာသုေတသနျပဳရန္ လုိအပ္ေနေပေသးသည္။ ယခုအခါ  ရတနာပုံေမာင္စု၏ ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားကုိ လန္ဒန္ၿမိဳ႕ ဗစ္တိုးရီးယားႏွင့္ အဲလ္ဗတ္ျပတုိက္တြင္ လည္းေကာင္း၊ ရန္ကုန္အမ်ဳိးသားျပတုိက္တြင္ လည္းေကာင္း ထိန္းသိမ္းထားရွိလ်က္ရွိသည္။ ပန္းခ်ီစုေဆာင္းသူမ်ားထံတြင္လည္း မ်ားစြာရွိေၾကာင္း သိရသည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ဗစ္တိုးရီးယားႏွင့္ အဲလ္ဗတ္ျပတုိက္သုိ႔ ေရာက္ခဲ့ေသာ ပန္းခ်ီဦးလွတင္ထြန္းက ‘၁၉၈၅ ခုႏွစ္တုန္းကေရာက္တယ္။ အဲဒီတုန္းက ေမာင္စုကားေတြကုိ ထုတ္မျပဘူး။ ဂြၽန္အုိခဲကေျပာေပးလုိ႔ ၾကည့္ခဲ့ရတယ္။ ဒီတစ္ေခါက္လည္း ေရာက္ေပမယ့္လုိ႔ အခန္းေတြက ဟုိပိတ္၊ ဒီပိတ္ျပင္ေနတာတုိ႔ရွိေတာ့ မၾကည့္ခဲ့ရဘူး’ ဟုဆုိေလသည္။ ယခုအခါ ဆရာႀကီး ရတနာပုံေမာင္စု၏ သမီးႀကီး ေဒၚရင္ရင္စုႏွင့္ သားငယ္ျဖစ္သူ ဦးေသာင္းစု (သုေတသန) တုိ႔သည္ ၾသစေၾတးလ်ႏုိင္ငံတြင္ ေနထုိင္လ်က္ရွိၿပီး သမီးလတ္ျဖစ္သူ ေဒၚျဖဴ ျဖဴစုႏွင့္ ေျမးမ်ားသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ေနထုိင္လ်က္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။                 

ရည္ညြန္း-

- ရတနာပုံေမာင္စု၏ ေျမးျဖစ္သူအား ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခ်က္။                     

- စြယ္စုံအႏုပညာရွင္ ရတနာပုံေမာင္စု

(ပါေမာကၡေဒါက္တာေအာင္ေဇာ္)

- Burmese Printings (Andrew Ranard)