(တစ္) ကဗ်ာဆရာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ က သူ၏ ‘ေၾကကြဲမႈအေရာင္’ဆို သည့္ ကဗ်ာထဲတြင္ ‘ငါတို႔ေတြ ေစာခဲ့ၾကတယ္၊ ငါတို႔ေတြေစာၿပီး ေနာက္က်ခဲ့ရတယ္’စသည္ျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔၏ ကံမေကာင္းအ ေၾကာင္းမလွပံုမ်ားကို ထည့္သြင္း စပ္ဆိုထားခဲ့ဖူးပါသည္။ ေၾသာ္...တကယ္လည္း ကြၽန္ ေတာ္တို႔တစ္ေတြက ေစာခဲ့ၾကသည္ပဲမဟုတ္လား။

(တစ္)

ကဗ်ာဆရာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ က သူ၏ ‘ေၾကကြဲမႈအေရာင္’ဆို သည့္ ကဗ်ာထဲတြင္ ‘ငါတို႔ေတြ ေစာခဲ့ၾကတယ္၊ ငါတို႔ေတြေစာၿပီး ေနာက္က်ခဲ့ရတယ္’စသည္ျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔၏ ကံမေကာင္းအ ေၾကာင္းမလွပံုမ်ားကို ထည့္သြင္း စပ္ဆိုထားခဲ့ဖူးပါသည္။

ေၾသာ္...တကယ္လည္း ကြၽန္ ေတာ္တို႔တစ္ေတြက ေစာခဲ့ၾကသည္ပဲမဟုတ္လား။

အေတြးအေခၚနယ္ပယ္၌ ကမၻာ့အယူ၀ါဒေရးရာၿပိဳင္ပြဲႀကီး တြင္ လစ္ဘရယ္၀ါဒကသာလွ်င္ ေနာက္ဆံုး၌ ေအာင္ပြဲခံခဲ့ရသည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း အဆိုတင္သြင္းမႈ ျဖင့္ နည္းနည္းကေလး လႈပ္လႈပ္ ရွားရွားျဖစ္ခဲ့ရေသာ ဖရန္စစ္ဖူကူ ယားမား (Francis Fukuyama) ၏သမိုင္း၏ နိဂံုးအယူအဆ (The End of History) က ၁၉၈၉ ၌ ထြက္ေပၚခဲ့ျခင္းျဖစ္ရာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ထက္ ေနာက္က်ပါသည္။

တစ္ပါတီအာဏာရွင္အေရွ႕ ဂ်ာမနီႏွင့္ ဒီမိုကေရစီအေနာက္ ဂ်ာမနီတို႔၏ ၾကားတြင္ ပိုင္းျခား ထားသည့္ ဘာလင္တံတိုင္း (Berlin Wall) ႀကီးကို ၿဖိဳခ်ကာ ႏွစ္ႏုိင္ငံေပါင္းစည္းသြားၿပီး ဒီမိုကေရ စီ ဂ်ာမနီအျဖစ္ ေျပာင္းလဲသြား သည္ကလည္း ၁၉၈၉ ျဖစ္ေပရာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ထက္ ေနာက္က် သည္ပဲ ျဖစ္ပါသည္။

ဂလပ္စေနာ့ (Glasnost) ေခၚ ပြင့္လင္းလူ႕ေဘာင္အယူအဆ၊ ပယ္ရီစတြိဳက္ကာ (Perestroika) ေခၚ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ျခင္း အယူအဆမ်ားျဖင့္ ဆုိဗီယက္ယူနီ ယံ ကေသာင္းကနင္း ျဖစ္စရာ စကားမ်ားကို ေဂၚဘာေခ်ာ့ဗ္ (Gorbachev) ေျပာစဥ္ကလည္း ၁၉၈၉ တစ္၀ိုက္ျဖစ္ေပရာ ကြၽန္ ေတာ္တို႔ထက္ ေနာက္က်သည္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ဒီမိုကေရစီကို ေတာင့္တသူ တ႐ုတ္ေက်ာင္းသားတို႔ တိန္အန္ မင္ရင္ျပင္ (Tiananmen Square) ၌ ဆႏၵျပခဲ့ၾကသည္ကလည္း ၁၉၈၉ပင္ျဖစ္ေပရာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ထက္ ေနာက္က်သည္ပဲ ျဖစ္ပါ၏။

၁၉၈၈ တဲ့။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေစာခဲ့ၾကပံု။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုးခဲ့ၾကပံု။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အာခံခဲ့ၾကပံု။

အႏွစ္ (၃၀) တိုင္ခဲ့ပါၿပီ။ သို႔ေသာ္ ဇာတ္ေတာ္ကို ေပါင္း ေသာ္ဟု မျဖစ္ႏုိင္ခဲ့။ သု၀ဏၰသာ မကလည္း မိဂသမၸဒါျမစ္ကမ္းမွာ ေရႊအိုးကိုမထမ္းသာခဲ့။ ပတ္စာကို လည္း မခြာ၊ ဖ်ာကိုလည္းမသိမ္းႏိုင္ခဲ့။

 ယင္းကိုပင္ ကဗ်ာဆရာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကေစာတုန္းက ျဖင့္ ၁၉၈၈ မွာပင္ ေစာခဲ့ၾကၿပီး ခုေတာ့ ပြဲၿပီးဖို႔ေနာက္က်လိုက္တာ တဲ့။

(ႏွစ္)

ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ၁၉၈၈ ဆီက ေဟာေျပာပြဲ စင္ျမင့္ေတြကို သတိရေနပါသည္။

၁၉၈၈ အေရးေတာ္ပံုသည္ မေတာ္တဆမႈတစ္ခုမဟုတ္။ လူ တစ္စု၏ စိတ္အခ်ဥ္ေပါက္မႈမ ဟုတ္။ တစ္သင္းတစ္ဖြဲ႕တစ္ပါတီ ၏ လႈပ္ရွားမႈမဟုတ္။ လွည္းေန ေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္းမက်န္ ရဟန္းရွင္လူျပည္သူတစ္ရပ္လံုး ၏ အေထြေထြမေက်နပ္မႈမ်ားက ေပါက္ဖြားလာသည့္ လူထုအေရး ေတာ္ပံုစစ္စစ္ႀကီး ျဖစ္ပါသည္။

လြတ္လြတ္လပ္လပ္မေတြး ရ၊ မေရးရ၊ မေျပာရ၊ မဆိုရ၊ ပညာမသင္ရ၊ အသင္းအပင္းမဖြဲ႕ရ၊ မသြားရ၊ မလာရ၊ မေနရ၊ မထိုင္ ရ၊ မေရာင္းရ၊ မ၀ယ္ရသည့္ အာဏာရွင္ေခတ္ေအာက္က ျပည္သူ လူထုသည္ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၅ ရက္၌ ေငြစကၠဴတို႔ တရားမ၀င္ေၾကာင္း ေၾကညာလိုက္ေလေသာအခါ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ မတ္လ ၁၃ ရက္ည၌ စက္မႈတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားကိုဖုန္းေမာ္ႏွင့္ ကိုစိုးႏိုင္တို႔ လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႕၀င္တို႔၏ ပစ္ခတ္မႈျဖင့္ အသက္ဆံုးၾကရေလေသာအခါ၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ထဲတြင္ စုစည္းမိၾကေသာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းေပါင္းစံုက ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတို႔ စက္မႈတကၠသိုလ္ႏွင့္ ပူးေပါင္းရန္အတြက္ ေက်ာင္းမွထြက္ၿပီး ျပည္လမ္းအတိုင္းခ်ီတက္စဥ္ အင္းလ်ားကန္ေဘး၌ လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ေတြ႕ကာ ႐ိုက္ႏွက္သတ္ျဖတ္ပြဲႀကီးျဖစ္ၿပီး ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ မတ္လ ၁၆ ရက္၌ေက်ာင္းသားတို႔ ေသြးေျမခေလေသာအခါ၊ ေအးခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပၾကသည့္ အေျခခံပညာေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသား ကေလးမ်ားကို လံုၿခံဳေရး တပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားက အၾကမ္းဖက္႐ိုက္ႏွက္ ၾကသျဖင့္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၂၁ ရက္၌ ေျမနီကုန္းတြင္ လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႕ႏွင့္ ျပည္သူလူထုတို႔ သူေသကိုယ္ေသျဖစ္ၾကေလေသာအခါအဘက္ဘက္က အႏုိင္က်င့္ခံရေသာ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုးက သမိုင္းဇာတ္ခံုႀကီးေပၚသို႔ အေသအခ်ာကိုပဲေရာက္ရွိလာခဲ့ၾကပါေတာ့သည္။

(သံုး)

၈.၈.၈၈ မတိုင္မီရက္ေတြ ကတည္းကပင္လွ်င္ ရွစ္ေလးလံုး အေထြေထြသပိတ္ဆိုသည့္ အသံ မ်ားက လူထုၾကား၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔၍ ေနခဲ့ ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္အဓိပတိ လမ္း၏ ၀င္ေပါက္တည့္တည့္၌ ‘ေက်ာင္းသားသပိတ္မွ အေထြ ေထြသပိတ္သို႔’ဟူသည့္ စာတန္း ပါ ပိတ္စႀကီးခ်ိတ္ဆြဲ၍ ထားပါ သည္။

ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၀င္ေပါက္၊ထြက္ေပါက္မ်ားကို စနစ္တက်ဖြင့္၊ ပိတ္ကာ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္း သားမ်ားက အ၀င္အထြက္စစ္ပါ သည္။

တကၠသိုလ္အပန္းေျဖရိပ္ သာနံရံမ်ားက ေလးဘက္ေလး တန္နံရံကပ္စာေစာင္ျဖစ္သြားပါ သည္။ စစ္ဆန္႔က်င္ေရး၊ အာဏာ ရွင္ဆန္႔က်င္ေရး၊ ဒီမိုကေရစီရရွိ ေရးကဗ်ာ၊ ကာတြန္း၊ ေဆာင္းပါး ေတြခ်ည္း။ အပန္းေျဖရိပ္သာ၀င္ ေပါက္ေလွ်ာက္လမ္း၏ ေခါင္မိုး က တရားေဟာစင္ျမင့္။

ရန္ကုန္တစ္ၿမိဳ႕လံုး တစ္ရက္ ျခားစီတန္းလွည့္လည္ဆႏၵျပၾက ရာ စုရပ္က ရန္ကုန္ေဆး႐ုံႀကီး။

 ဆႏၵျပပြဲနားရက္မ်ားကမူ ေဟာေျပာပြဲ။ ပန္းခ်ီေမာင္ဒီ၊ ကို မင္းသစ္၊ ျမျမင့္မိုရ္၊ မင္းသိုက္မြန္၊ ကိုေအာင္ေ၀း၊ အစ္မ စမ္းစမ္းႏြဲ႕ (သာယာ၀တီ)၊ ကိုေအာင္ဇင္ မင္း၊ ယမံု၊ ေနစိမ့္၊ မင္းထက္ ေမာင္၊ ကိုစိမ္းနီ၊ ကိုရန္ပိုင္၊ ျမင့္ဦး ဦးျမင့္၊ ကြၽန္ေတာ္ အို...လူေတြ လူေတြ။

မဂၤလာဒံု ႀကံခင္းစုေဘာလံုး ကြင္းထဲမွာ ေဟာေျပာပြဲမစမီ မဆလပါတီ၀င္တို႔က သူတို႔၏ ပါတီ၀င္ကတ္မ်ားကို မီး႐ႈိ႕ၿပီး အ လင္း၀င္ပြဲလုပ္သည္ကို ကဗ်ာ ဆရာ ေအာင္ေ၀းက စီစဥ္ေပးေန ပံုကေလး ကြၽန္ေတာ္အမွတ္ရ သည္။

ေျမာက္ဥကၠလာအ၀ိုင္းႀကီး ေဟာေျပာပြဲ၌ ကိုေအာင္ေ၀းက စစ္သားေတြက ဘာကိုစားသလဲ  ကဗ်ာရြတ္ကာ မင္းထက္ေမာင္ႏွင့္ ေနစိမ့္ကဟာမိုနီလိုက္တာ ကြၽန္ ေတာ္သတိရသည္။

ေျမာက္ဥကၠလာေဆး႐ုံႀကီး ခြဲစိတ္ခန္း၌ ခဏခိုနားကာ အစ္မ စမ္းစမ္းႏြဲ႕ (သာယာ၀တီ)၊ ကို ေအာင္ေ၀းတို႔ႏွင့္ ေဆး႐ုံဆင္၀င္ အေပၚကေန တက္ေဟာၾကၿပီး ေနာက္ ေဆး႐ုံအုပ္ႀကီး ေဒါက္ တာ ေဌးႂကြယ္ (ယခုတိုင္းလႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္)အလုပ္ျပဳတ္ သြားတာ ကြၽန္ေတာ္အမွတ္ရ သည္။

ဗုဒၶဘာသာ ကလ်ာဏယု၀ အသင္း (YMBA) ၌ ေဟာေျပာ စဥ္ ပန္းခ်ီဆရာ ေမာင္ဒီက စာမ ရီငွက္တို႔ အေမြးအေတာင္တစ္ ပင္ကြၽတ္လွ်င္ပင္ အသက္ကို အေသခံေၾကာင္း ေျပာပံုကိုကြၽန္ေတာ္ အမွတ္ရသည္။

အေမရိကန္သံ႐ုံးေရွ႕စင္ျမင့္ ၌ ေမာင္ရန္ပိုင္က ေကာင္ေလးေတြ ေကာင္မေလးေတြဟု ရည္ၫႊန္း ကာ ေဟာေနပံုကို ကြၽန္ေတာ္အ မွတ္ရသည္။

အေနာ္ရထာလမ္းေပၚက စင္ျမင့္၌ အလံႏွစ္မ်ဳိးေထာင္ထား ရာ မဆလေခတ္အလံကို ဆြဲၾကည့္ကာ ေခါင္းခါပစ္လိုက္ၿပီး ပါလီ မန္ဒီမိုကေရစီေခတ္က အလံကို အေလးျပဳၿပီးမွ ကိုမင္းသစ္ေဟာပံု ကို ကြၽန္ေတာ္သတိရသည္။

ဗိုလ္တေထာင္အထက္တန္း ေက်ာင္းေရွ႕စင္၌ ဆရာစမ္းစမ္းႏြဲ႕ (သာယာ၀တီ)က ရွင္တို႔ကို ကြၽန္မ က ဆီေပးမယ္၊ ဆန္ေပးမယ္၊ ဆပ္ ျပာေပးမယ္ေျပာၿပီးေတာ့ ေခၚထား ခဲ့တာလား၊ ရွင္တို႔ဘာသာလာခ်င္ လို႔ လာၾကတာလားဟု ေမးလိုက္ ပံုကို ကြၽန္ေတာ္သတိရသည္။

အေထြေထြသပိတ္ေကာ္မတီ (GEC) က ေပးပို႔သည့္ ထမင္းထုပ္ ကေလးေတြကို တိုက္ႀကိဳတိုက္ ၾကားမိုးေရမ်ားေအာက္၌ ေပ်ာ္ ေပ်ာ္ႀကီးစားကာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ႀကီး ေဟာေျပာရင္းလူထုကို လမ္းမမွား ရေပေအာင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆြဲ ေဆာင္ခဲ့ၾကရပါသည္။

ရံဖန္ရံခါ႐ုပ္ရွင္နယ္က၊ ဂီတ နယ္က၊ ႏိုင္ငံေရးနယ္က တစ္ ေယာက္စ ႏွစ္ေယာက္စ ကြၽန္ ေတာ္တို႔ႏွင့္ပါလာၾကေသာ္လည္း စင္တိုင္းလိုလို၌ ကဗ်ာဆရာ၊ စာ ေရးဆရာမ်ားက အဓိကေဟာေျပာ ေနသူမ်ားျဖစ္ပါသည္။

၈.၈.၈၈ မွသည္ တပ္က အာ ဏာသိမ္းသည့္ေန႔အထိ။ တစ္ရက္ ေဟာ၊ တစ္ရက္ခ်ီတက္ဆႏၵျပ။

(ေလး)

အခု...အႏွစ္ (၃၀) ရွိၿပီ။ ငါတို႔ေတြေစာၿပီးေနာက္က်ခဲ့ရ တယ္တဲ့ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္က။ ေၾသာ္...အခုထိ ေနာက္က်ေနဆဲ ပါ။      ။

(စာေရးဆရာေမာင္သာခ်ဳိသည္ ကဗ်ာ၊ ၀တၳဳတုိ၊ ခရီးသြား၊ စာေပ၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ စာေပေရးရာ ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးသားေနသူ ျဖစ္သည္)